7 de febrer del 2018

Què és l'autisme?

El Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un trastorn del neurodesenvolupament que apareix des del naixement i perdura durant tot el cicle vital. Parlem d’espectre autista perquè el grau d’afectació d’aquest trastorn és molt variable en cada cas, és a dir, podem trobar persones severament afectades, que presentin absència de llenguatge, necessitat de suport constant, o discapacitat intel·lectual; i persones que només presenten simptomatologia lleu. Precisament en aquests casos, pot ser que el trastorn no es detecti fins a etapes més avançades del desenvolupament, ja que els símptomes són lleus i poden haver passat desapercebuts.

El TEA afecta principalment a dues àrees del desenvolupament. Un d’aquestes àrees és la de la comunicació i interacció social, això vol dir que les persones amb TEA poden tenir dificultats en comprendre les relacions socials, mantenir converses, entendre la comunicació no verbal, comprendre les emocions, entre d’altres. La segona àrea afectada és la dels interessos i les conductes repetitives; sovint podem observar en les persones afectades moviments repetitius (aleteig, sorollets, donar cops, etc.), rituals en fer les activitats diàries, o interessos molt restringits. 

Però com hem dit, la simptomatologia del TEA és tant àmplia que variarà molt en cada cas.

També es poden presentar alteracions sensorials a alguns estímuls. Si la persona és molt sensible (hipersensibilitat) rebutjarà aquell estímul, per exemple es taparà les orelles davant de sorolls forts, tancarà els ulls davant de certes llums, o pot rebutjar algunes olors o textures. En canvi, si és poc sensible (hiposensibilitat) la persona tindrà molt interès en aquells estímuls i es podran observar conductes com palpació excessiva dels objectes, olorar tot el que troba, acostar-se molt als llums, entre d’altres.

El diagnòstic i la intervenció precoç del TEA són crítics per a una bona evolució del trastorn, ja que aquestes intervencions poden millorar enormement la simptomatologia i provocar millores significatives en la vida dels infants amb autisme i de tota la família.

Sandra Tarrés 
Psicòloga infanto-juvenil. 
Núm. col 22.780