13 de juliol del 2015

Mª Rosa Planell, psicòloga del Fiss



Nom, edat i professió.

M.Rosa Planell Reguant, 66 anys, psicòloga.

Per què et va començar a interessar la psicologia?

Quan vaig acabar el batxillerat, en aquell temps, les noies teníem poques opcions de poder estudiar una carrera  universitària i més, si érem de poble. Per tan vaig estudiar a Manresa una carrera tècnica, el que ara seria una FP. M'hauria agradat estudiar biologia o infermeria inclús medecina, però no va poder ser.

Em vaig casar jove els 24 anys ja era mare d'una nena i als 30 d'un nen, tenia una bona feina i  cura dels meus pares. Per tant estava força ocupada. Però els fills es van fer grans i amb el meu marit ens vam plantejar estudiar. Ens vam matricular a la UNED, per poder-ho fer des de casa.

Tots dos vam escollir  la psicologia, ell perquè venia de l'ensenyament i li anava bé tenir coneixements psicopedagogs i jo perquè sempre m’ha interessat el coneixement de la ment humana i el tracte amb les persones.

I el Reiki?

El Reiki el vaig conèixer per mitjà d'una meva amiga fisioterapeuta, que el feia servir amb les seves cures. A mi em feia sessions i vaig poder comprovar que funcionava.  Li vaig demanar com ho podia aprendre i ella com a mestra de Reiki em va fer els dos cursos primers, els quals ja serveixen per poder fer sessions a un mateix i a altres persones.

Més tard vaig comprovar que dins la carrera de psicologia també el reconeixen com un mètode de curació o de teràpia de relaxació força important.

On vas estudiar i quan?

Primer el batxillerat el vaig fer a Súria, més tard vaig estudiar a La Companyia de Maria de Manresa, on vaig fer el Batxillerat Laboral Superior, branca Administrativa, (equivalent a una FP2 actual).

La carrera la vaig fer a l’UNED de Terrassa (Vapor Universitari) i la vaig començar el 47 anys.

L’any passat vas fer un cicle de xerrades sobre l’estrès. Com podem saber si estem estressats?

És molt fàcil de saber: quan estàs neguitós sense saber què et passa, quan no es dorm bé, quan a la mínima saltes per qualsevol contratemps, si es té mal de cap molt sovint, problemes digestius,  problemes a la pell,  ansietat, depressió, etc.  L’estrès pot donar molts problemes de salut i inclús pot portar a la mort. Sí, sona dràstic, però un estat d’estrès continuat pot portar el càncer o qualsevol malaltia degenerativa.

 I l’ansietat? amb què es diferencia de l’estrès?

L’ansietat forma part de l’estrès, gairebé no es pot parlar d’un terme sense involucrar-hi  a l’altre. L’ansietat es un símptoma produït per l’estrès.

En què consisteix una teràpia psicològica?

Les teràpies poden ser de moltes maneres, depèn de la patologia que es vulgui tractar.

A mi m’agrada tractar a la persona que ve a la consulta, no com a pacient, sino  com  una persona que et ve a demanar ajuda per un o varis problemes que el sobrepassen i no sap cap on tirar i jo intento donar-li les eines  per resoldre’ls.

És molt important saber escoltar i sentir empatia. Un cop has escoltat el /s problema/s  es busca la teràpia més adient.

Quina durada sol tenir?

També depèn del tractament a seguir. Molts cops amb una visita n'hi ha prou.

En d’altres s'ha de fer un seguiment  d’algunes setmanes. També  és important dir que un cop la persona se sent millor, deixa molt sovint el seguiment terapèutic.

Quan hem d'anar al psicòleg?

Això és molt complicat d’explicar. Primer en aquest país no tenim una cultura de la psicologia adequada,  molta gent creu que anar al psicòleg és cosa de bojos i... qui admet que està  boig? Ningú. 

També costa molt d’admetre que es té un problema psicològic i donar el pas per anar-hi.
Penso que si la gent anés més al psicòleg , molts problemes familiars, de salut, de parella i sobre tot d’estrès s’arreglarien.

També s'ha de diferenciar, perquè molta gent ho confon, el  psicòleg del psiquiatre, són dues figures totalment diferents.

El psiquiatre és un metge que tracta les malalties mentals i té la facultat de poder incloure en els seus tractaments la farmacologia, cosa que el psicòleg no pot fer, però aquest últim té altres eines molt importants per tractar els problemes de la ment, com poden ser les teràpies alternatives conductuals i analítiques, entre altres.

Què els hi diries a tota la gent que és reticent a anar al psicòleg?

Doncs que no tinguin cap mena de recel d’anar-hi. El psicòleg al igual que el metge té un codi ètic, que vol dir això? doncs que té la obligació de guardar com a secret professional tota la informació que li pugui donar la persona que el consulta.

També val a dir, que normalment  els clients queden molt alleugits un cop han expressat els seus problemes i malestars i el sol fet d'expressar-los i que algú se’ls escolti  ja és una teràpia curativa.

Moltes gràcies Mª Rosa! 

Recordar a totes les persones interessades que les sessions de psicologia del Fiss es realitzen en hores convingudes. Podeu reservar hora trucant al 93 869 59 55, escrivint un mail a centre@fisiosuria.com o a través de la nostra pàgina de Facebook! Us esperem!!